Walvissen, dolfijnen en zeehonden - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Femke Spillner - WaarBenJij.nu Walvissen, dolfijnen en zeehonden - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Femke Spillner - WaarBenJij.nu

Walvissen, dolfijnen en zeehonden

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

24 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vanochtend was het alweer vroeg op, want er stond rit op het programma. Vanuit Marahau (of zoiets) in het Abel Tasman NP naar Kaikoura aan de oostkust van Nieuw zeeland. Op naar de walsvissen!
Dit keer reden we niet voor alle andere toeristen uit en deden over de eerste paar kilometer dus ook veel te lang. Heel fijn die campers! Hier hebben ze daar trouwens iets heel handigs voor: Slow vehicle bays, extra baantjes die er bij komen zodat je de minder snelle rijdende in kan halen. Zeer prettig, als je lange stukken op een dag rijdt.

Vandaag hebben we dus weer 309 km gereden. Via de Nelson, op naar de oostkust. Via de wijngaarden in het noorden van het Zuidereiland naar de kust! Wederom weer genoten van het uitzicht. Onderweg zijn we nog bij een zeehondenkolonie gestopt. Heel grappig om die beesten zo te zien luieren op een rots. Ik zou er in ieder geval heel lang naar kunnen kijken

Om half twee waren we alweer in Kaikoura dus snel tent opzetten, naar de Subway en op naar de I-site (VVV) voor het boeken van een tocht naar de walvissen. Of we direct door konden?
Tuurlijk!

Zo stonden we om drie uur alweer klaar voor onze boottocht naar de walvissen. We stonden op de wachtlijst voor een van de tochten van die dag. Wachten op het strand is niet zo'n straf. Uiteindelijk hebben we welgeteld 1 tour moeten wachten voor we aan de beurt waren.

Ik had verwacht dat we met een redelijk bescheiden boortje opzoek gingen naar de walvissen, maar het werd een kleine, snelle fastferry. Als snel vonden we een van de walvissen. Meneer had alleen besloten om net even een tukkie te doen. Dus die grote tak in de zee, die nu op veel van mijn foto’s staat is een slapende walvis! Helaas dus geen duik van hem gezien (en dus ook zijn staart niet mogen aanschouwen). Ook al was de walvis niet zo actief, het was nog steeds machtig om te zien.

Het plan werd gewijzigd en we gingen op zoek naar andere dieren die in, op of ronde de zee leven. Het werd dus een grote groep Dusky-dolfijnen, die rond de boot opsprongen. Het is waren wel geen walvissen, maar toch maakte het een beetje goed. Tot slot werd de zeehondenkolonie van Kaikoura bezocht. Het leuke hiervan was dat er ook een heleboel jonge zeehondjes bij zaten!

Bij terugkomst op de camping was het snel omkleden en wapenen tegen de zandvliegen en muggen en lekker uit eten met zijn tweetjes!

Nu snel naar bed, want morgen alweer richting Picton, op naar het noordereiland.

• 24 Februari 2010 - 13:21

Oma:

Kaart gister ontv.dank
    Wat genieten jullie zeg, en ik geniet met jullie mee. Wat leuk op deze manier. Nog een hele fijne tijd. Liefs Oma