Over de muur - Reisverslag uit Peking, China van Femke Spillner - WaarBenJij.nu Over de muur - Reisverslag uit Peking, China van Femke Spillner - WaarBenJij.nu

Over de muur

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Femke

15 Maart 2010 | China, Peking

Voor vandaag stond een tour naar de Chinese muur op het programma. Geboekt via het hotel en met een Chinese gids die ook Engels sprak. Volledig verzorgd dus, wat wel lekker was omdat zelf iets regelen in de korte tijd die we in Beijing hebben wat lastig is, zeker als je geen Chinees spreekt. Eerst een paar baantjes gezwommen in het hotelzwembad en daarna een uitgebreid ontbijtbuffet. Om 8.00 uur stonden we klaar en een paar minuten later konden we de bus in. De groep was een internationaal gezelschap met een Nederlandse professor neurologie, een Marokkaanse en een Franse uit Londen, een Amerikaanse, een Braziliaans en een Argentijns stel en een flink aantal Chinezen. 17 mensen in totaal.
De trip begon met een bezoek aan de Ming graven. Eén van de graven is geopend en daarvan zijn wat gevonden schatten van onder andere jade en goud die tentoongesteld staan. Alles voorzien van een uitleg door onze gids.
Hierna was het tijd voor een bezoek aan een Staats-Jadefabriekje/museumpje/héle grote museumwinkel met allerhande Jade voorwerpen. Na een korte rondleiding door een gids van dit instutuut die eindigde bij de armbanden werden we allemaal aangemoedigd om vooral tot kopen over te gaan. Goed, dat had van ons dus niet gehoeven. Zelfs na al het ophemelen van Jade in Nieuw Zeeland vinden we het nog steeds niet bijzonder mooi. Al moet ik zeggen dat de hier tentoongestelde kunstwerken die uit Jade waren vervaardigd erg knap gemaakt waren. Nadat iedereen van de groep ruim de tijd en gelegenheid had gehad om een klein foruin uit te geven aan Jade-producten kregen we een traditionele Chinese lunch voorgeschoteld. Op een groot draaiplateau midden op de tafel kwamen allerlei onbekende gerechten te staan waarvan je op kon scheppen om het vervolgens op te eten, met stokjes natuurlijk. Best spannend, als je geen idee hebt wat het is en echt geen vlees of vis wilt eten, maar we hebben smakelijk gegeten.

Na de lunch was het dan eindelijk tijd voor ons doel van de dag, een bezoek aan de Chinese muur. We zijn daarvoor naar Bandaling gereden, de populairste en dus ook meest toeristische toegang van de muur. De muur is hier gerestaureerd zodat ie goed toegankelijk is, wat geen overbodige luxe was met de weersomstandigheden van deze dag. Op sommige delen was de muur erg steil en met de sneeuw van de vorige dag er nog op soms ook érg glad. We hebben ons daar niet door tegen laten houden en zijn naar het hoogste punt aan de linkerkant gelopen (rechtsaf waren véél te veel toeristen naar onze smaak). Op ongeveer een kwart van de tocht waren Femke d'r handen verkleumd van het vasthouden van de koude leuning en precies op dat moment bood een Chinese verkoper van koelkastmagneetjes en ansichtkaarten een paar handschoenen aan. Hij vroeg er 100 RMB voor, ongeveer tien euro. Nu wilde Femke die handschoenen heel erg graag hebben, maar ze bood 20 RMB. Uiteindelijk werden ze het eens over een prijs van 30 RMB, €.3,-. Voor Chinese begrippen nog steeds een behoorlijke prijs, maar de ondernemersgeest van deze verkoper die in de ijzige kou met handschoenen op de muur stond mocht beloond worden.
Eénmaal boven op de muur aangekomen hadden we een prachtig uitzicht op de muur die zich door het bergachtige landschap kronkelde. De sneeuw van de vorige dag zorgde er voor dat alles er anders uit zag dan je kent van de foto's uit de reisgidsen.
Onze dagtour werd afgesloten met een bezoek aan een instituut voor traditonele Chinese geneeswijzen. Na een lezing over hoe men in China de traditionele en conventionele geneeskunde in combinatie met elkaar toepast hebben we een voetmassage aan ons voorbij laten gaan en werden we teruggebracht naar ons hotel.

In het hotel kregen we een nieuwe kamer omdat de badkamer lekte waardoor het tapijt voor de badkamerdeur helemaal nat was en hebben we naast het hotel even een hapje gegeten.

Morgen Beijing zelf verkennen.

• 16 Maart 2010 - 17:28

Mutti:

Hoe mooier kan het nog worden?

• 16 Maart 2010 - 22:08

Orrekiedor:

Is weer eens wat anders, die sneeuw.