Gateway to Fiordland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Femke Spillner - WaarBenJij.nu Gateway to Fiordland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Femke Spillner - WaarBenJij.nu

Gateway to Fiordland

Door: Matthijs

Blijf op de hoogte en volg Femke

15 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Vandaag zijn we doorgereisd naar Te Anau, dat bekend staat als de toegangspoort naar de fjorden. Vanaf hier vertrekken talloze tours naar bijvoorbeeld de Milford Sound. Daar gaan wij morgen ook heen, maar eerst werden we nog getrakteerd op een prachtige route van Queenstown naar Te Anau. Het was een kleine 200 kilometer rijden, dus we hadden ruimschoots de tijd om onderweg te stoppen voor mooie vergezichten en een foto'tje. Inmiddels hebben we dan ook al tientallen foto’s van het landschap. Wat we er mee moeten weet ik ook niet altijd, maar het is zo mooi dat je het toch vastgelegd wilt hebben.

Ondanks alle stops kwamen we toch nog vrij vroeg aan in Te Anau zodat we op ons gemak een mooie camping uit konden zoeken. Na onze ervaring in Queenstown kijken we tegenwoordig eerst op de camping voordat we vragen of ze een plekje hebben. Onze eerste keus in Te Anau viel meteen af. De tweede camping waar we gingen kijken was eigenlijk best mooi, maar voor de zekerheid zijn we ook nog op een derde camping gaan kijken. Dat was niets, dus terug naar camping nummer twee waar we in 2 seconden (letterlijk!) ons tentje hadden opgezet en in 2 minuten ook hadden ingeruimd. We worden er steeds sneller in.

Na een lunch aan de picknicktafel op ons kampeerplekje zijn we even naar het kantoor van Real Journeys gegaan om onze ‘Milford sound overnight cruise’ te bevestigen en daarna door naar het bezoekerscentrum van het nationale park hier aan de overkant van het meer. Je kunt daar allerlei wandelingen door maken, onder andere over de Kepler track. Je kunt daar dagen mee zoet zijn, maar wij hadden maar drie uurtjes en hebben dus een deel van de route gelopen. 12 kilometer in totaal, 6 heen en 6 terug. Op onze nieuwe Teva’s. Dat ging prima, zelfs met mijn slechte knie. Alleen Femke raakte nog wel eens een rots of een wortel met d’r voet, maar struikelde telkens gelukkig net niet echt. We voelden ons net Aragorn en Frodo. Nou ja, dat niet, maar het had gekund, want ook in dit nationale park zijn opnames geweest voor Lord of the Rings.

Na deze wandeling hebben we weer een heerlijk maal voor onszelf klaargemaakt in de keuken op de camping. Het duurde alleen allemaal wat langer dan gepland voordat het klaar was, maar goed, het was wel lekker. Morgen weer bijtijds op om met de auto naar Milford te gaan. De route alleen moet al prachtig zijn en we hebben een boekje met wandelroutes vanaf stops langs deze weg van 10 minuten en drie kwartier. Daar willen we er morgen zeker een paar van doen.

• 15 Februari 2010 - 10:13

Leen:

Zo, dus jullie gaan alvast even proberen hoe zo'n cruiseje smaakt! Heb eens even gekeken naar die Milford sound overnight cruise, naar de Tasman zee, lijkt mij ook wel wat!
    Geniet er maar van.

• 15 Februari 2010 - 19:03

Carla:

Poeh, wat klinkt dat allemaal indrukwekkend zeg. Als jullie het straks in Nederland nog maar kunnen wennen. Ik hoor hier verhalen van mensen wier kinderen daar zijn blijven wonen. Ik moet er even niet aan denken zeg!!

Garoetjes

• 15 Februari 2010 - 20:29

Leen:

Lekker weer daar! Hier is het alles-aan-niets-in-de-kast als je naar buiten gaat. Was gisteren toevallig een stukje van Floortje Dessing in Nieuw Zeeland op de tv. Ze was in Coromandel, waar jullie over een paar weken ook zitten. Genoeg te doen daar, jullie komen vast tijd te kort: afdalen van een 192 meter hoge zendtoren, boottochtje, douchen onder een waterval, kayakken. Ook leuk, je met een helicopter op 1500 meter hoogte op een berg laten afzetten, en dan met de mountainbike naar beneden.
    Nou ja, dat staat natuurlijk ook allemaal in jullie Lonely Planet! Maar je ziet, we leven met jullie mee!

• 17 Februari 2010 - 07:40

Mariska:

Jeeeemig wat mooi! Ben wel een beetje jaloers! Geniet er maar van!
    xxx