Op naar Lady Elliot - Reisverslag uit Lady Elliott Island, Australië van Femke Spillner - WaarBenJij.nu Op naar Lady Elliot - Reisverslag uit Lady Elliott Island, Australië van Femke Spillner - WaarBenJij.nu

Op naar Lady Elliot

Blijf op de hoogte en volg Femke

12 Februari 2016 | Australië, Lady Elliott Island

het wordt eentonig, maar weer vroeg opgestaan!. Om 7.00 uur stond de taxi klaar voor een ritje naar het vliegveld. Vandaag begonnen met een senic flight naar Lady eliot Island. Een mooi eiland in het zuidelijkste puntje van het great barrier reef. Senic flight was niet overdreven. We vlogen met een chesna naar het eiland. Gezien Matt’s’ lengte mochten we achter de piloot plaatsnemen i.v.m. de beenruimte. Mooi plekje voor het maken van foto’s van mooie vergezichten. Van het opstijgen tot de daling op Lady exit Island heb ik genoten. ( behalve dan dat ik zo vaak op de foto moest van Matthijs). Tussendoor hadden we nog een tussenlanding, dus we hebben twee keer kunnen genieten van het stijgen en het landen. Mooi om te zien hoe de banden van zo’n vliegtuig de grond raken.
Onderweg konden we mooi Australië vanuit de lucht bekijken. Van de kustlijn, tot aangelegde akkers en van de zee tot lady Island in de verte tot op de landingsstrook in het midden van het eiland. Heel gaaf was om echt door de wolken te vliegen en het uitzicht van de piloot daarbij te zien. Om vervolgens boven de wolken te vliegen en een mooie blauwe lucht met schaapjeswolkjes te zien.
Op lady elliot kregen we eerst een rondleiding en een safety check. We mogen (bijna ) overal op het eiland lopen, maar moeten oppassen voor landende en opstijgende vliegtuigjes. Wees gerust, het was duidelijk aangegeven met een rood zwaailicht en was je dan nog zo eigenwijs dan ging het alarm af.
Na de rondleiding zijn we naar het snorkelgebied voor beginners gegaan. Even inkomen he? Bovendien kon dat maar tot 13.15 i.v.m. met de getijden. Hier al kunnen genieten van het koraal. Het koraal begint direct wanneer je het water in stapt. Dan nog wat bruin en helaas misschien ook dode stukken, maar verder op werd het steeds kleurrijker. En overal waren verschillende visjes te zien. Na driekwartier vond ik het wel mooi geweest en gingen we terug richting de kust. Een perfecte timing, want net achter ons zwom een schildpad!
Echt gaaf om te zien om zo’n schildpad te zien zwemmen!

’s Middags zijn we eerst naar een infosessie over de schildpadden op het eiland gegaan om vervolgens mee te lopen met de discovery tour. Er werd meer verteld over de flora en fauna op het eiland. Van de walkingtree en de octopustree/bush tot boomkikkers en een aantal vogels. Aan het eind werden vissen gevoerd. Mooi om ineens een heleboel vissen bij de kust te zien.
Na een lekker gingerbeer zijn we verder gegaan met onze eigen discoverytour over het eiland. Zo zijn we bij de oude en de nieuwe vuurtoren geweest. De nieuwe is qua uiterlijk oerlelijk (lees een hoge bouwsteiger) maar werkt dan weer volledig op zonne-energie. Ook zijn we langs een kikkerpool gelopen waar ook een heleboel vogels omheen zaten. Een telescoop heb je op dit eiland niet nodig om vogels te bekijken. Ze zitten overal. Op het tafeltje voor je tent, in elke boom, in de bar, bij de receptie en op het open veld. Echt overal. In ieder geval zwaluwen ( of ze lijken er op), de whitegapnoddies, een zeevogel dat in een boom broedt (huh?!) en vele anderen
Natuurlijk hebben tijdens deze wandeling ook de witte stranden van het eiland mogen bwonderen.

Na een lekkere avondmaaltijd, was het weer eens tijd voor een o, daar is mijn jetlag, dutje. MATTIJS is nog naar een presentatie over de mantaray gewest.

Om 1.00 uur zijn we richting het strand gegaan om schildpadden te spotten die eieren aan het leggen waren! En ja, we hebben er een gevonden. Of ze eieren heeft gelegd, weten we niet zeker. Het nest was dan net dicht, maar we hebben haar wel weer richting zee zien gaan. Heel gaaf om te zien. De sterrenhemel is dat trouwens ook

’s nachts hebben we kunnen het genieten van het feit dat het broedtijd is voor de vogels. Ze maken dan vanaf een uur of elf lekker veel geluid. En dat volgens mij de hele nacht door. in ieder geval zoveel geluid, dat er oordoppen op ons nachtkastje lagen. De lokroep klinkt als een huilend kind, dus dan hebben jullie een beetje een idee van het geluid